Terugkoppeling inloopmiddag Lorentz I

 

Tijdens een inloopbijeenkomst op 13 december 2018 bij Dries van den Berg heeft de gemeente in samenwerking met BKH een aantal ideeën gepresenteerd om de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid op Lorentz te verbeteren. Het ging hier met name om de omgeving van de Lorentzstraat/Stephensonstraat.

We blikken terug op een goede bijeenkomst, waar veel ondernemers zich betrokken wisten en aanwezig waren. Ondernemers hebben veel ideeën geuit en adviezen meegegeven. Daar zijn we erg blij mee!

Resultaten
Eén van de gepresenteerde onderwerpen was het instellen van eenrichtingsverkeer op de Stephensonstraat. Veel ondernemers lieten ons weten om verschillende redenen niet achter deze ‘oplossing’ te staan. Wel zijn er verschillende andere ideeën meegegeven. Belangrijk aandachtspunt wat door veel ondernemers werd gedeeld is de verkeersstructuur op Lorentz breder te bekijken dan alleen de omgeving van de Stephensonstraat. Voor het instellen van eenrichtingsverkeer op de Stephensonstraat was onvoldoende draagvlak onder de betrokken ondernemers.

Ook is het instellen van een parkeerverbodzone besproken. De parkeerverbodzone vervangt een groot aantal bestaande parkeerverboden. Veel bestaande parkeerverboden zijn nog gebaseerd op de ‘oude’ weginrichting van voor de revitalisering van Lorentz I. Bovendien leveren de vele losse parkeerverboden onduidelijkheid op. Er bleek breed draagvlak te zijn voor het instellen van deze parkeerverbodzone. Hoewel een parkeerverbodzone groot klinkt, gaat het in werkelijkheid slechts om kleine wijzigingen in het parkeerbeleid. Op veel plaatsen op Lorentz zijn al parkeerstroken aanwezig of is een bestaand parkeerverbod te vinden.

Hoe verder?
Binnenkort zal het verkeersbesluit voor het instellen van de parkeerverbodzone worden genomen. De bebording zal worden aangepast na het gereed komen van de revitalisering van de Snelliusstraat, Buys Ballotstraat en Réaumurstraat, die in 2019 gepland staat.

Het invoeren van eenrichtingsverkeer op de Stephensonstraat als kortetermijnmaatregel gaat niet door, omdat daar onvoldoende draagvlak voor is. Dit geldt ook voor een mogelijke aanpassing van de kruising Lorentzstraat-Pascalstraat. In plaats daarvan gaan we onderzoeken welke verkeersmaatregelen kunnen helpen de bereikbaarheid van en verkeersdoorstroming op Lorentz te verbeteren. Eén van de te onderzoeken opties die door verschillende ondernemers werd aangedragen is een rechtstreekse aansluiting van de Industrieweg met de parallelweg N302 voor het uitgaande verkeer vanaf Lorentz. Hierbij kijken we naar de gehele verkeersstructuur rondom Lorentz, dus in breder geheel als tijdens de inloopbijeenkomst is gepresenteerd. Omdat dit grootschaliger is dan de eerder genoemde maatregelen, neemt dit meer tijd in beslag.

 

 

 

Waarom een bedrijvenkring

Dit is waarom:

Terugblik Motivatiebijeenkomst met Stefan Groothuis

Terugblik Motivatiebijeenkomst met Stefan Groothuis   Op donderdag 19 september was er een bijeenkomst van de Gezonde Werkvloer. Sjaak Salomé van Sportcentrum Iedema had Olympisch Kampioen schaatsen Stefan Groothuis uitgenodigd om te vertellen over de doelen welke hij...

Terugblik Miljoenenontbijt – Prinsjesdag 2019

Terugblik Miljoenenontbijt   Op woensdag 18 september jl. vond het gezamenlijke traditionele Miljoenenontbijt plaats. Zo'n 150 leden van de bedrijvenkringen Ermelo, Putten, Nunspeet, Zeewolde en Harderwijk waren hartelijk welkom vanaf 07.00 uur in de Dialoog te...

Duurzaam Lorentz – hoe gaan we verder

Ondernemersontbijt 20 juni - BE+ hoe gaan we verder?   Gaan de bedrijven op Lorentz wel of niet collectief maatregelen voor duurzaamheid nemen? Dat is de vraag die tijdens het ondernemersontbijt van de Bedrijvenkring op donderdag 20 juni werd behandeld. Eind 2017 is...

Bedrijvenkring Harderwijk, Postbus 115 3840 AC Harderwijk
secretariaat@bedrijvenkringharderwijk.nl
KvK-nummer 40094014

 

 

PROFITEER OOK MEE

WIJ LOBBYEN, FACILITEREN, JAGEN AAN, VERBINDEN EN VERSTERKEN ONDERLINGE RELATIES.

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!